Erscheinungsdatum 27.06.2012
Ausgabenhöhe 270.000
Druckart Offset
Entwurf Michael Rosenfeld
Art Sonderpostmarke
Markenwert 1,45
Zustand: **, MNH
Austria, Oostenrijk, Österrikke, Autriche, Itä Valta, Österreich, Fahrrad, bycycle
Die vorliegende Sondermarke würdigt den großen Ingenieur, Industriellen, Begründer der steirischen Fahrradindustrie und der legendären Puch-Werke, Johann Puch, dessen Geburtstag sich heuer zum 150. Male jährt. Das von Michael Rosenfeld gestaltete Motiv des attraktiven Wertzeichens zeigt einerseits ein Porträt von Johann Puch, andererseits das von ihm
entworfene Puch-Tourenrad, Modell IV, dessen Rahmen „aus feinstem Stahlrohr“ bestand und „in der Höhe von 57, 61 und 65 cm“, so die Originalbeschreibung, angeboten wurde. Zur Person: Johann Puch, slowenisch Janez Puh, wurde am 27. Juni 1862 in Sakušak bei Georgendorf in der Untersteiermark (seinerzeit Österreich, heute Slowenien) geboren. Im Jahre 1880 kam er nach einer Schlosserlehre in Bad Radkersburg nach Graz, um seinen Militärdienst abzuleisten. Danach bemühte er sich um eine Arbeitserlaubnis für Graz, die er 1889 auch erhielt. In der Folge begann Puch, seine ersten Fahrräder zu konstruieren. Die Erfolge – vor allem auch im Export nach England und Frankreich – führten 1899 zur Gründung einer eigenen Firma, der so genannten „J. Puch – Erste steiermärkische Fahrrad-Fabriks-AG“, wo neben Fahrrädern auch Motorräder und Automobile produziert wurden. Während des Ersten Weltkrieges war das Unternehmen auch Lieferant des k. u. k. Heeres. 1914 beschäftigte Puchs Firma bereits mehr als 1.000 Mitarbeiter und stellte etwa 16.000 Fahrräder, 300 Motorräder und ebenso viele Automobile pro Jahr her. Nach dem Tod von Johann Puch am 19. Juli 1914 bestand das Unternehmen noch einige Zeit als selbstständige Wirtschaftseinheit, 1928 fusionierte es jedoch mit der „Österreichischen Daimler-Motoren AG“. Aber auch die daraus entstandene „Austro-Daimler-Puchwerke AG“ hielt sich nur bis 1934. Ein neuerlicher Zusammenschluss mit der „Steyr-Werke AG“ führte zur „Steyr-Daimler-Puch AG“, die neben Fahrzeugen aller Art (Pkw, Lkw, Geländefahrzeuge, Traktoren, Motorräder und Fahrräder) auch Werkzeuge und Waffen erzeugte. In den 1990er-Jahren wurden verschiedene Produktionsbereiche schließlich stillgelegt oder abgegeben, den Rest des Konzerns übernahm 1998 die „Magna Holding AG“, die sich vor allem mit der Technik von Allradantrieben beschäftigt. Das sehenswerte Johann Puch-Museum in der Grazer Puchstraße sowie die Puchgasse in Wien-Donaustadt erinnern auch heute noch an den großen österreichischen Maschinenbauingenieur.
Puch est un constructeur d\'engins mécaniques autrichien, fondé en 1889. Son créateur est Johann Puch (1862 - 1914). Depuis 1987 l\'entreprise a été rachetée par l\'italien Piaggio et fait désormais partie du Groupe Piaggio SpA.
Johann Puch from Slovenia, first produced bicycles in 1889 in a small workshop called \"Fahrradfabrikation Strauchergasse 18 a\" in Graz. Ten years later he founded his company, \"Erste Steiermärkische Fahrradfabrik AG\" (en: \"First Styrian Bicycle AG\"). Puch\'s company became successful through innovation and quality handicraft, rapidly expanding over time. It soon began producing motorcycles and mopeds. The main production plant, later called \"Einser-Werk\", was constructed in the south of Graz, in the district of Puntigam. Production of engines was started in 1901 and cars followed in 1904. In 1906 the production of the two-cylinder Puch Voiturette began and in 1909 a Puch car broke the world high-speed record with 130,4 km/h. In 1910, Puch is known to have produced sedans for members of the imperial family. In 1912, the 38 PS (horsepower) Type VIII \"Alpenwagen\" was developed. In 1912 Johann Puch went into retirement and became the company\'s honorary president. In that year the company employed about 1,100 workers and produced 16,000 bicycles and over 300 motorcycles and cars annually. During World War I, Puch became an important vehicle supplier to the Austro-Hungarian Army. However with the collapse of the empire following the War, the market for automobiles shrank and production was discontinued. In 1923 an Italian engineer Giovanni Marcellino is said to have been sent by the banks to wind up the Puch factory in Graz. Instead of which, within a few weeks he had settled down to live in the town, designing and then producing a new version of the split-single. Taking his inspiration from industrial counter-piston engines, the new engine benefited from the improved breathing of the Italian original, to which he added asymmetric port timing. In 1931 Puch won the German Grand Prix with a supercharged split-single, though in subsequent years the split-singles of DKW did better. In 1928 the company merged with Austro-Daimler and became a part of the new Austro-Daimler-Puchwerke. This company in its turn merged in 1934 with Steyr AG to form Steyr-Daimler-Puch. Like all enterprises of its kind, the Puch production plants had to change to arms production during World War II. The existing capacity was insufficient, therefore a second plant was constructed and opened in 1941 in Thondorf, Graz. In the three original assembly halls, luxury vehicles for the American market were produced. Steyr-Daimler-Puch is one of the companies known to have benefited from slave labor housed in the Mauthausen-Gusen concentration camp system during World War II. Slaves from the camp (who had initially been worked to death in quarries) started to be used in a highly profitable system used by 45 engineering and war-effort companies, and amongst them Puch had an underground factory built at Gusen in 1943. Steyr-Puch Pinzgauer High Mobility All-Terrain Vehicle, 1970-1999 During the period immediately after the war, late 1945 to 1947, the factory was requisitioned and run by the British Army (R.E.M.E.) who used the facilities and what remained of the workforce for the repairing and servicing of British and American military vehicles. In 1949, an assembly cooperation agreement was signed with Fiat in Turin. The 1950s to the mid-1970s saw a sharp increase in production of motorcycles, bicycles and mopeds. Even though Puch was a part of Steyr-Daimler-Puch, it still produced products under its own name, as well as for Steyr-Puch and other companies. Puch gave up racing in the 1950s and split-single production ended around 1970.
1953: Puch launched two new motorcycles, the 125 and 175 SV.
1954: The very successful MS 50 moped was launched.
1957: The legendary Puch 500 small car came on the market.
1958: Production of the Steyr-Puch Haflingers started. 16,657 vehicles are produced in total and exported into 110 countries.
1966 Sobiesław Zasada wins the European Rally Championship on a 650 TR II.
1969: The most successful Puch product is launched, Puch Maxi moped, 1.8 million of which are built.
1970: The cross-country Steyr-Puch vehicle Pinzgauer was launched - production continued until 1999 with over 24,000 built.
1973: Production of the Fiat 126 with a Puch engine commenced.
1975: Harry Everts wins the 250cc Motocross World Championship for Puch.
1978: Record-setting year, seeing the production of over 270,000 mopeds and motorcycles as well as 350,000 bicycles.
1979: A joint-venture with Mercedes-Benz saw Puch building the engine for the Mercedes-Benz G-Class in Graz.
1981: Puch has Speed Unlimited of Wayne, NJ manufacture a BMX line called the Puch Trak Pro.
1983: A joint-venture with Volkswagen saw the Volkswagen Type 2 (T3)\'s engine being built in Graz.
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